torsdag, juni 01, 2006

Har du någonsin försökt att få något vettigt ur dina riksdagsmän? Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att skriva till riksdagsmän både i regeringen och till de oppositionella partierna, för att påpeka de brister jag funnit i vårt system. Med andra ord har jag nyttjat mina demokratiska rättigheter. När man gör detta blir man bemött på tre sätt. Det vanligaste är att man inte får någon respons alls. Det näst vanligaste är att man blir bortviftad eller får en förklaring på något som inte alls relaterar till ämnet. Det sista sättet är sura försvarstal av det system vi har. Man kan genomgående se att man inte egentligen är speciellt intresserad av medborgerliga idéer, utan tycker sig stå över de demokratiska principer som vårt land borde vila på. Vårt samhälle bygger på att vi låter välja ett antal medborgare att representera oss. Gemensamt för dessa riksdagsmän är att man glömt vem de har fått detta uppdrag i från. Och frågan är om dessa vet ens vad ordet representera betyder. Jag menar dessa människor har inte åsikter som representerar oss och inte heller löner eller en samhällsklass som representerar oss. Politiker vänder sin makt som de fått emot oss, och väljer att representera andra grupper i samhället, så som de ekonomiskt starka Antipiratbyrån. Detta är inte demokrati utan en modern form av den gamla adeln. Man väljer att hänga ut enskilda medborgare ur Piratbyrån för att de ska ta ett straff för en stor del av folket, den delen av folket som är helt orepresenterade. Detta är bara en av många saker som får en att känna en fadd smak i munnen. Nej jag har mist hoppet för Sverige. Det är dags för mig att emigrera.

2Kommentarer:

Blogger Thérèsesa...

Jag lämnade Sverige förra året för jag kunde inte få jobb. Många av mina kursare från Handels har gjort samma sak. För varje dag känner jag mer och mer att jag flyttar inte tillbaka , kanske till ett annat land men inte till Sverige

tisdag, 06 juni, 2006 
Blogger Ignoramus Splendidussa...

Jag känner igen mig helt i det du säger. Jag själv flyttade tillbaka till Sverige för en 6 år sedan och har kännt mig allt mer främmande här sedan dess. Och det har inte bara att göra med arbetsmarknaden, utan även attityden till medborgarna.

Kul att du skriver till denna blogg. Dina erfarenheter om att arbeta i Australien betyder nog mycket för oss som ska emigrera.

onsdag, 07 juni, 2006 

Skicka en kommentar

<< Home